miercuri, 16 octombrie 2013

Etape ale dezvoltarii copilului



Etape ale dezvoltării copilului:
Auzul:
-                      Sistemul auditiv se perfecţionează, prin schimbări ce apar la nivelul urechii dar şi al atenţiei;
-                      Intre 1- 3 ani, percepţiile auditive dezvoltă o anumită fineţe;
-                      Copilul dezvoltă o sensibilitate la muzică şi ritm;
-                      Dezvoltarea sistemului auditiv este implicat în diferenţierea cuvintelor, a modului cum sunt pronunţate;
-                      Se formează auzul fonematic;
-                      Se măreşte baza percepţiei de înţelegere a limbajului;
Văzul:
-                      Între 1 an şi 1 an şi 6 luni, se manifestă interesul pentru figuri colorate
-                      La 2 ani se manifestă interesul pentru obiectele necolorate
-                      La 3 ani, copilul este interesat de cărţi cu ilustraţii clare, simple şi expresive
Mirosul şi gustul:
-                      Gusturile se diferenţiază, copilul începe să aibă preferinţe pentru anumite alimente şi aversiuni pentru alte gusturi/mirosuri.
Tactul:
-                      Percepţiile tactile se dezvoltă în special între 1-3 ani
-                      Manevrarea obiectelor în timpul jocului influenţează dezvoltarea simţului tactil.
Reprezentările:
-                      Limbajul se dezvoltă pe baza creşterii capacităţilor de reprezentare a obiectelor.
-                      Apariţia reprezentărilor este foarte importantă deoarece ele pregătesc terenul pentru dezvoltarea funcţiilor de generalizare şi abstractizare a gândirii.
-                      Dezvoltarea gândirii este în strânsă legătură cu dezvoltarea limbajului.
-                      Prin întrebarea ce e asta: copilul identifică şi diferenţiază
-                      La întrebarea de ce explică relaţia dintre obiecte.
-                      Copilul nu doar imită/reproduce mişcări pe care le-a văzut la alte persoane, el acum experimentează unele noi.
-                      Intre 18-24 luni, copilul îşi interiorizează schema de rezolvare a problemelor, copilul găseşte soluţii, inventează modalităţi pentru a-şi atinge scopurile.
-                      La vârsta de 2 ani debutează stadiul preoperator- copilul utilizează conceptele care apar în viaţa concretă, nu toate exemplarele dintr-o categorie anume.
-                      La sfârşitul celui de-al doilea an de viaţă, gândirea copilului este simbolică, nemaifiind legaţi de realitatea imediată.
-                      Copilul poate utiliza cuvinte sau imagini pentru a înlocui diferite obiecte. Copilul utilizează reprezentări ale mediului şi interacţionează cu acestea.
-                      Gândirea are un caracter egocentric: lumea fiind abordată dintr-un punct de vedere foarte personal.
Memoria:
-                      se dezvolta foarte mult pe linia reproducerii cuvintelor.
-                      Memoria are un caracter involuntar şi afectogen, copilul reţine astfel lucrurile care i-au plăcut sau care i-au displăcut.
-                      Memoria este alimentată de achiziţia evenimentelor şi conduitelor zilnice implicate în satisfacerea nevoilor şi trebuinţelor copilului.
-                      Memoria este de scurtă durată: la 1 an ea este de câteva săptămâni, la 3 ani de câteva luni, iar la 4 ani este de 1 an.
Motricitate fină:
1-2 ani
-                      Rostogoleşte mingea imitând adultul
-                      Aşează inele groase pe un suport vertical
-                      Face un turn din 3 cuburi
-                      Trasează linii
-                      Trage jucării după el
-                      Ridică obiecte; e de jos aplecându-se fără a cădea.
-                      Imită mişcarea circular cu creionul
2-3 ani:
-                      Înşiră 3-4 mărgele mari pe un şiret
-                      Răsuceşte butoane şi mânere
-                      Aruncă adultului mingea de la distanţe de 1,5 m
-                      Construieşte un turn de 5-6 cuburi
-                      Intoarece paginile unei cărţi una câte una
-                      Despachetează un obiect mic
-                      Deşurubează jucării cu filet
-                      Face biluţe din plastilina
-                      Bate cu ciocanul în diferite obiecte.
Motricitate grosieră:
Luna 12-18
-                      dispare reacţia landau
-                      Nu sunt dezvoltate reacţiile de echilibru în mers
-                      Porneşte şi se opreşte fără să cadă
Luna 18
-                      Trage jucăriile mergând cu spatele
-                      Urcă scările ţinându-se de balustrade
-                      Poate merge cu un obiect mare în braţe
-                      Începe să alerge
-                      Ştie să se ridice şi să se aşeze pe scaun
Luna 21
-                     Stă în sprijin unipodal
-                     Urcă şi coboară scările ţinut de o mână
-                     Mototoleşte hârtia după demonstraţie, prinde mingii mari.
24 luni
-                      Aleargă fără să cadă
-                      Urcă şi coboară singur scările
-                      Ia obiectele de pe sol fără să cadă
-                      Se dezvoltă abilităţi manuale, ţine creionul cu degetele, desenează un unghi, cerc.
36 luni
-                      Merge pe vârful picioarelor
-                      Sare de la o înălţime de 20-30 cm cu picioarele lipite
-                      Aruncă mingea cu o direcţie slabă.
-                      Urcă scările alternând picioarele, dar tot coboară cu amândouă picioarele pe o treaptă
-                      Merge 30 m pe o linie dreaptă făcând 1-3 greşeli.
-                      Sare cu picioarele apropiate
-                      Merge pe tricicleta.