luni, 2 iunie 2014

Program de Educatie Parentala


Programul de educatie parentala este desfasurat in cadrul Fundatiei Inocenti, ca parte a programului Viata Copilului, dezvoltat in parteneriat cu Institutul de Ocrotirea Mamei si a Copilului “Alfred Rusescu”, departtamentul de Pediatrie.

Programul pilot s-a desfasurat de durata a cinci zile, de luni pana vineri, in cadrul Camerei de Joc a Fundatiei, situata la etajul 3, destinata si echipata lucrului cu bebelusii. Beneficiarii au fost mamici internate alaturi de copiii lor.

Scopul programului este acela de a instrui tinerii parinti in vederea optimizarii relatiei parinte-copil. Este vizata insusirea si dezvoltarea de competente si abilitati educative, dar si reducerea anxietatiii tinerelor mamici, fata de responsabilitatea cresterii si ingrijirii copilului. Finalitatea educatiei parintilor consta in formarea constiintei educative, a necesitatii depunerii unui effort constient, pe masura evolutiei nevoilor copilului. Astfel, este prevenita aparitia conduitelor neadecvate, cauzate de lipsa de informative a parintilor.

Intalnirile au loc zilnic, in fiecare zi fiind dezbatute teme de interes pentru mamici:

Prima intalnire are ca tematica  Dezvoltarea abilitatilor de a face fata strecului si situatiilor de criza. Sunt prezentate informatii despre starile emotionale si predispozitia de a dezvolta Baby Blues, sau Depresie post-partum. Participantele sunt incurajate sa solicite ajutor atunci cand se simt surmenate.

In cea de-a doua intalnire sunt abordate teme privind intelegerea si acceptarea nevoilor bebelusului. Este accentuata importanta crearii si mentinerii unei rutine zilnice – pentru obisnuirea copilului si pentru dezvoltarea sentimentului de incredere/ confort/ siguranta fata de mediu. Sunt abordate teme precum alimentatia si inceperea corecta a diversificarii, somnul si mprogramul de somn al bebelusului.

Un subiect important al acestei intalniri este plansul- ca mijloc de comunicare. In cadrul Camerei de Joc, Fundatia detine un bebelus demonstrative pentru a ilustra Sindromul Bebelusului Zgaltait. Ca exercitiu, mamicile sunt incurajate sa linisteasca bebelusul care plange si care se linisteste doar atunci cand este zgaltait, fiind demonstrate astfel, efectele devastatoare ale zgaltatirii copilului, intr-un moment de pierderea a firii. Sunt  explicate diferentele intre tipurile de plans, dar si incurajarea mamicilor sa monitorizeze copii pentru a observa care sunt posibilele cause ala plansului copilului. Este important de retinut ca, de la nastere, plansul de accentueaza in primele 6 saptamani, scazand apoi treptat, pana la 3 luni, ca adaptare a sistemului nervos si digestive, adaptarea ce poate fi mai usoara sau mai grea.

In cadrul celei de-a treia intalniri este abordata importanta oferirii unui raspuns pozitiv nevoilor de siguranta afectiva a copilului. Mamicile sunt incurajate  sa inteleaga ca modul in care ele raspund nevoilor copilului/ dau dovada de dsiponibilitate in fata copilului care le solicita influeanteaza increderea si neincrederea copilului in lume.

Pe langa diferentierea relatiei affective securizante vs nesecurizante mamicile sunt incurajate sa inteleaga temerile copilului, care pot aprea ca plans fara motiv , ce este usor confundat cu moftul si mai apoi cu rasfatul. De aceea, este important modul in care impunem limite de asa maniera incat copilul sa nu devina rasfatat.

Relatia dintre parinte si copil este intarita prin Interactiunea adultului cu cel mic. Pe langa ingrijirea oferita zilnic, o alta activitate la fel de importanta este JOCUL. Atunci cand vorbim despre mamicile bebelusilor, acestea se grabesc sa spuna “Copilul meu este prea mic, el nu sties a se joace”.  Prin urmare, mamicilor invitate la camera de Joc le sunt prezentate jucarii adecvate pe etape de varsta, le sunt prezentate idei de jocuri si activitati ce pot fi deasfasurate impreuna cu cel mic si care contribuie la dezvoltarea copilului.

Modul in care transmitem mesaje celor mici determina modul in care copilul raspunde cerintelor noastre. Astfel, sunt exersate metode de comunicare non-violenta, in care mamicile participante sunt invatate sa construiasca o cerinta, sa exprime un accord sau un dezacord, sa ofere recompense sau pause ca metode de disciplinare pozitiva.

Pentru  a monitoriza eficienta acestui program ,evaluarea a avut loc conform Fișei inițiale; Chestionarului aplicat la începutul și la final; Testului Luscher, aplicat la începutul și la final;  Fisei de feed-back;  Grilei de observație, completată în timpul desfașurării activităților de către moderator.
Ca si rezultate s-au obtinut:

În urma evaluării inițiale:
Lipsa coparentăliții și
Neimplicarea tatalui în cresterea şi educarea copilului (87 % ).
Surse de informare neavizate (medic pediatru, dispensar) (62%)
Informatii incorecte privind alimentatia adecvata (75%)
Lipsa unei rutine zilnice (50 %)
Dificultati in diferentierea  între afecțiune și răsfăț (62 %)
Lipsa timpului pentru interacţiune prin joc (75%)
 
In urma evaluarii finale, s-au observat:
Înțelegerea importanței interacțiunii tatălui cu cel mic (62 %)
Abordarea surselor de informație avizate (87 %)
Însușirea de informații privind alimentația copilului (75%)
Importanta unei rutine zilnice ( 87%)
Înțelegerea diferenței dintre răsfăț și afecțiune (75%)
Acceptarea și solicitarea ajutorului celorlați (75 %)
Cunoașterea si exersarea comunicării non-violente (62%)
Acordarea unui timp pentru interacțiunea prin joc (50 %)

În urma evaluării inițiale, am sesizat lipsa de informare a mămicilor privind creșterea și îngrijirea bebelușului.
Pe parcurscul programului, aceastea au arătat interes pentru informațiile prezentate, solicitând date suplimentare pentru diverse subiecte, precum: alimentație, disciplinare, etc.

 La finalul programului , în urma evaluărilor aplicate, s-a observat îmbunătățirea nivelului de achiziții referitor la creșterea si educarea copulului si reducerea anxietății în rândul mămicilor (interpretare test Luscher).
Programul se desfoara zilnic, in intervalul 14.00- 15.00.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu