luni, 8 mai 2023

TRIANGHIUL Relational

 


Triungiul este un concept utilizat de Bowen pentru a prezenta o modalitate frecvent utilizata in diade de a gestiona anxietatea. Cea mai frecventa diada care utilizeaza triungiul este diada maritala, care trianguleaza prin cooptarea unui copil. Adesea, acesta este cel mai vulnerabil . Aceasta vulnerabiliate nu a putut fi legata strict de ordinea nasterii/ pozitia copiilor in  familie, deoarece implica nevoile emotionale si din generattile anterioare.

Ducand mai departe modelul lui Bowen privind analiza pe cel putin trei generatii a relatiilor si modului de interactiune,Carter si McGoldrick au dezvoltat conceptul de genograma. Utilizata in analiza modelelor de relationare, pe genograma se pot surprinde modele de triungiuri care strabat peste generatii. De aceea, nu este relevanta doar ordinea nasterii copilului in familie, ci mai degraba rolul pe care il poate avea intr-o tema transgenerationala, de ex.

Triunghiurile au rolul de a relaxa diada maritala, prin a muta focus-ul de la conflictul marital, la simptomul dezvoltat de copil. Astfel, anxietatea legata de tema maritala va fi fie ocolita, fie va integra si copilul. Copilul, primind atentie din cauza simptomului, acesta  va fi alimentat.

Triunghiurile au ca sursa slaba diferentiere si tendinta de fuziune, acesta asigurand stabilitatea intr-un sistem disfunctional. Desi, nu neaparat disfunctional, triunghiul nu este rezolvarea anxietatii , ci doar ocolirea ei. Devine ingrijorator in momentul in care tensiunea initiala care genera anxietate, nu a fost rezolvata, ci doar mutata pe atentia acordata celui de-al treilea membru. Acesta este tocmai tema crearii unui triunghi, teama de a privi sursa anxietatii, de a gasi modalitati functionale de a gestiona situatia.

De semenea, triunghiurile se regasesc nu doar in sistemul familial, putand fi utilizate locul de munca, educatia, vicii pentru a detensiona o situatie.

 

Detriangularea este solutia generala vazuta de Bowen la reducerea anxietatii in sistem. Acesta se poate obtine doar prin constientizarea modului in care clientul intra in triunghiuri sau creaza triunghiuri cu cei din jur. Dupa identificarea triunghiurilor si a modeluelor de crearea a lor, este  incurajata  comunicarea directa  in  diada , identificarea unui stil si a unei pozitii care sa starneasca mai putina reactivitate din partea celuilalt .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu