luni, 21 noiembrie 2011

Copilul tau este pregatit pentru scris si citit?

De la recunoasterea vaga a unui text pana la citirea curenta, cu intelegere rapida a intregului sens, copilul are de facut multe acumulari.Prin dozarea responsabila a ascestora, invatarea scrisului si a cititului poate deveni o activitate placuta pentrru cel mic:
Inainte de a incepe invatarea sisitematica a limbajului scris, trebuie sa ne asiguram ca exista premisele necesare:
  • copilul pronunta corect, in acord cu limba vorbita, sau cel putin, distinge toate sunetele vorbirii pronuntate corect de altcineva;
  • vazul si auzul sunt dezvoltate corespunzator;
  • poate reda ritmuri simple prin miscare, cantec, vorbire, poezie;
  • realizeaza activitati manuale (decupaj, indoituri, impletituri, etc) care cer o coordonare fina a privirii si activitatii mainilor, ca si in cazul scrisului;
  • pozitia corpului este corecta in timpul desenului: spatele drept, picioarele relaxatecu antebratul care scrie sprijinit pe masa, pentru ca incheietura mainii sa aiba mobilitate si siguranta;
  • are obisnuinta de a misca rapid foaia de hartie pe care scrie in sus sau in jos pe masa pentru a-i asigura continuu o pozitie adecvata;
  • tine corect instrumentul de scris;
  • se orienteaza corect pe foaia de hartie, stabilind pozitiile sus, jos, stanga, dreapta;
  • reda corect formele geometrice regulate simple;
  • imbina diferite tipuri de linii in semne grafice asemanatoare literelor.
Copii vor utiliza pentru scris mana dominanta (chiar daca este stanga).
Formarea competentei pentru utilizarea limbajului scris este integrata in activitatea generala de constinetizare, dezvoltare si educare a limbajului.

vineri, 18 noiembrie 2011

Program de dezvoltare a abilitatilor emotionale

 
Dezvoltarea copilului nu presupune doar cresterea lui fizica, ci si cresterea lui emotionala, spirituala, sociala, adaptativa:
SCOPUL programului este de a ajuta copiii sa se cunosca mai bine, sa se accepte asa cum sunt, sa colaboreze liber si armonios cu cei din jur, sa se adapteze mai usor la situatiile noi, toate acestea ducand la un nivel mai ridicat al inteligentei emotionale .
Activitatile programului se vor desfasura dupa urmatoarea tematica:

  Dezvoltare  si optimizare personala:autocunoastere, imbunatatirea stimei de sine, invingerea timidatii, depasirea complexelor, stil de viata sanatos
  Dezvoltare cognitiva: dezvoltarea gandirii rationale, rezolvarea problemelor si luarea deciziilor, managamentul timpului si al invatarii
  Dezvoltare emotionala si sociala: capacitatea de a se exprima mai repede si mai usor, control emotional in situatii diferite comunicare eficienta, relatii functionale cu cei din jur, cresterea sociabilitatii, cresterea adaptarii in societate, rezolvarea conflictelor
  Comunicare prin intermediul artei:
           vizitati: www.artshapes.ro
           www.origamibijoux.blogspot.com
 
Rezultate asteptate la nivelul copiilor:

  Formarea imaginii si increderii de sine ;
  Dezvoltarea abilitatilor cognitive si a gandirii rationale;
  Capacitatea de a reactiona adecvat la diverseke situatii din viata cotidiana
  Dezvoltarea capacitatii de a face fata la frustrare;
  Dezvoltarea simtului empatic;
  Dezvoltarea capacitatii de a comunica si a colabora cu ceilalti;
  Dezvoltarea abilitatilor de relationare interpersonala;
  Dezvoltarea limbajului;
  Dezvoltarea creativitatii;
  Adaptarea la sarcini si situatii diferite
  Capacitatea de a gasi solutii si a le pune in practica
  Dezvoltarea abilitatii de a rezolva probleme;
  Dezvoltarea capacitatii de a colabora si incurajarea acestei colaborari;
  Dezvoltarea increderii si socializarii cu o persoana din afara grupului;

O sedinta dureaza o ora si este  pe nevoia principala a copilului de interactiune si joc.
Programul  si durata activitatilor va fi stabilit in functie de orarul dumneavoastra. Tarifele pornesc de la
10 lei/ copil si difera in functie de numarul de copii inscrisi.
  Pentru mai multe informatii, nu ezitati sa ne contactati:
emiliapopa12@gmail.com
        0766631839- Emilia Popa

De asemenea putem furniza si alte servicii:
  Consiliere si evaluare psihologica
  Terapie ocupationala si artterapie
  Cursuri de arta si creatie (pictura pe sticla, quiliing, origami)

Workshop "Metode eficiente de lucru pentru copii institutionalizati"

Sambata, 19.11, la orele 12.30, in cadrul Facultatii de Sociologie va avea loc Workshop-ul "Metode eficiente de lucru pentru copii institutionalizati".
Aceasta intalnire vine in sprijinul implementarii proiectului "Pinocchio merge la scoala". Dorim ca participantii sa achizitioneze informatii privind structura sistemului de protectia copilului, particularitatile si nevoile copiilor institutionalizati, regulamentul de lucru in cadrul Proiectului "Pinocchio merge la Scoala".

Va asteptam sambata cu drag!

joi, 17 noiembrie 2011

Dezvolatarea Stimei de Sine

In clasa de elevi, avem responsabilitatea descoperirii potentialulului fiecarui elev. Este datoria noastra sa ii ghidam pe cei mici sa le oferim un spatiu unde sa creasca , sa se dezvolte. Aveti curaj si indraniti sa ii sprijiniti pe cei mici....
Va voi oferi o paleta de jocuri sau teme de discutie, pe care le-am utilizat in cadrul activitatilor de dezvoltare a abilitatilor emotional ale copiilor.

Obiectiv
Creşterea stimei de sine a elevilor
Durată
20 min.
Materiale

Desfăşurarea activităţii
1. Aşezaţi elevii în cerc. Pentru această activitate şi dvs. faceţi parte din grup. Spuneţi-le elevilor că scopul activităţii este de a-şi identifica propriile calităţi şi de a învăţa să facă şi să accepte complimente.
2. Cereţi elevilor să se gândească la o calitate pe care o apreciază la colegul din stânga. Aceasta trebuie să se refere la caracteristici şi atribute personale, şi nu la trăsături externe ca :zâmbetul, părul, ochii. Rugaţi elevii să transmită colegului din stânga ceea ce apreciază la el. Cel care primeşte complimentul, răspunde simplu „Mulţumesc”.
3. Discutaţi cu elevii importanţa formulării şi acceptării complimentelor. Încheiaţi activitatea prin abordarea temelor prezentate la „Discuţii”
Discuţii
o Ce a fost mai dificil: să identifici o calitate sau să primiţi un compliment?
o Cum vă simţiţi atunci când sunteţi în postura de a face un compliment?
o De ce credeţi că este important să ne identificăm propriile calităţi?
De urmărit
Elevii:
o să identifice calităţi ale colegilor
o să formuleze complimente celorlalţi

luni, 14 noiembrie 2011

Jocul copilului pana la 6 ani

In perioada 1-6 ani, jocul ocupa aproximativ 90% din timpul destinat activitatii.Copilul este centrat pe jucarie, joc cu obiecte, simplu, de improvizatie. Activitatea de joc favorizeaza corelarea miscarilor, care se subordoneaza unor comportamente precise, ceea ce conduce la o mai buna organizare a conduitei.
Copilul pana la 3 ani este captivat de jocul cu obiecte si mai putin capabil de a-si corela propria activitate cu a celorlalti copii, motiv pentru care se joaca singur chiar daca este in compania altora.
Ca urmare a dezvoltarii limbajului, jocul copilului se imbogateste foarte mult. Chiar daca la 3 ani, inca persista jocul de manipulare, copilul preia in comportamentul sau, prin imitatie, conduite la care a asistat.
La 4 ani, jocurile se complica si se diversifica foarte mult, copilul simtind nevioa sa se joace cu alti copii, prefera jocurile de miscare (bicicleta, minge etc).

La 5 ani, predomina jocul de rol. Cel mic preia roluri din familie sau din societate. Jocul in care apar roluri parentale are functii de idetificare si de integrare si sprijina formarea si dezvoltarea identitatii. Jocurile de rol, in care copilul preia in fapt profesii intalnite in expereienta sa sociala au rolul de a integra informatia privitoare la diverse aspecte ale vietii sociale. Aceste tipuri de joc se imbogatesc spre varsta de 6 ani, continand scenarii din ce n ce mai fidele realitatii. Stimularea in jocul de-a magazinul, doctorul, scoala, gradinita, fac prin punerea copilului in situatie sa se extinda experientele de cunoastere si de comunicare, sporind, in acelasi timp, adaptabilitatea celui mic la diverse situatii si insusirea de conduite potrivite.
Adultul detine un rol foarte important in desfasurarea jocului. Daca pana la 4 ani, rolul sau este de stimulare, de la 4 ani este de acompaniere, cel mic fiind cel care initiaza sau solicita tipul de joc. Este recomandat ca initiativa copilului sa fie sustinuta. Interactiunea cu adultul este importanta pentru deprinderea autonomiei de expresie, pentru exersarea capacitatii de limita. Todotata, copilul perecepe mai usor dragostea parentala in activitatea ludica, aceasta fiind asociata cu sentimente pozitive fata de activitatile rutiniere (imbracat, mancat), care cel mai adesea sunt asociate negativ, deoarece ele intrerup jocul.

Jocul ca activitate de baza

Jocul are implicatii majore in dezvoltarea psihologica a omului, fiind totodata forma fundamentala de activitate pentru copil, asemenea muncii pentru adult. Jocul caracterizeaza toate varstele, singura diferenta este cea legata de functii., deoarece are functii formative complexe. .Dinamica jocului se descrie pe o linie ascendenta in perioada copilariei, fiind principala forma de activitate, intrarea in sistemul scolar face ca jocul sa treaca pe plan secund. Pentru perioada de tinerete si varstele adulte, jocul este o activitate complementara, ce are rol de antrenare psihologica sau preambul a activitatii de munca, exersarea de strategii, adaptare la dificulati, de consum si canalizare a energiei, iar la varstele adulte capata si veleitati de activitate recuperatorie, relativa la activitatea de munca.
Astfel, putem spune ca jocul indeplineste, pentru toate varstele, functii educative, precum: asimilarea de conduite, acumularea de eperienta si informatie, dezvoltare fizica prin antrenarea sau mentinerea capacitatilor fizice, functii sociale prin dezvoltarea relatiilor sociale.