joi, 12 ianuarie 2017

Mutism selectiv sau incapacitatea copilului de a vorbi in anumite situatii sau fata de anumite persoane:










Mutismul selectiv reprezinta refuzul partial sau total al copilului de a vorbi cu anumite persoane sau in anumite medii. Aceasta mutenie poate fi o maniera de aparare, copilul nu vorbeste pentru ca nu vrea, nu pentru ca nu poate. 
Copilul intelege tot, nu manifesta alte deficiente asociate, insa daca se intinde pe durata lunga de timp fara sa se intervina, poate aparea regresul din cauza lipsei de stimulare pe linia dezvoltarii verbale si exprimarii logice.
Acest mutism vine ca reactie a copilului la anumite experiente care l-au traumatizat afectiv (esecuri, frustrari, pedepse exagerate, insertie scolara, stramutari,  certuri, hiperprotectivitate, etc)
Apare adresea la copilul hipersensibil, anxios, timid si poate fi asociat cu alte tulburari de comportament: furie, agresivitate, negativism.
Varsta la care apare cel mai frecvetn este aceea de 3-5 ani si poate avea ca si complicatii: enuresis, encoiprezis, fobia sociala,
Chiar daca aparent dispare, fara interventie, ea se poate manifesta in continuare sub forma dificultatilor de vorbire in fata clasei/  unui public, performamte scolare scazute, teama de societate.
Pentru  terapie sunt implicate 4 factori majori:
-          Familia are un rol foarte important in gestionarea acestei probleme. Ea va fi invitata sa invete sa gestionezze starile emotionale ale copilului sentimentele si frustraile copilului. De asemenea va fi puntea de legatura intre copil si cadre didactice.
-          Mediul Educational: scoala sau gradinita: se va pune accent pe relationare si comunicare
-          Logopedul : imbunatatirea articularii
-          Psihologul: Se vor organiza terapii non-directive, de joc, care treptat capata sens therapeutic, copilul ajungand sa exprime sis a sezolve conflictele.

miercuri, 4 ianuarie 2017

Stagii de practica psihologica pentru studenti






Asociatia SmartEd organizeaza o serie de intalniri tematice pentru studentii la Facultatea de Psihologie, Psiho-pedagogie, Sociologie, Asistenta Sociala.

Prima intalnire are loc luni, 27.03.2017, incepand cu orele 18.30.

Tematica  va fi "Programele pentru Dezvoltarea Personala a Copiiilor:"
-  Conceperea programelor
- Structurarea activitatilor
- Spatiul de lucru, materiale necesare
- Identificarea participantilor
- Promovare
- Evaluare initiala si finala
- Feed-back participanti.

La finalul intalnirii, toti participanti vor avea cunostinte pentru dezvoltarea si gestionarea unui astfel de program.
Ne recomanda institutiile colaboratoare in cadrul carora desfasuram programe, cele peste 100 de sesiuni de dezvoltare personala pentru copii organizate pana in prezent si peste 300 de copii si parinti ai acestora care au putut observa rezultatele obtinute.

Participarea va fi recunoscuta prin adeverinta si diplome.
Nr de participanti este limitat.
Data maxima de inscriere este 24.03.2017.

* Participarea la una dintre intalniri, nu obliga la participarea la celelate intalniri, a caror tematica va fi anuntat ulterior.

Facilitator:
Psiholog, trainer Emilia Popa: 0766631839



Asociatia SmartEd organizeaza, incepand cu luna Martie 2017, Practică psihologică pentru studenţii la Psihologie

Beneficii:

 Participantii vor primi certificate de participare, indrumări pentru realizarea caietului de practică şi a lucrării de licenţă, calificative şi adeverinţa cu numărul de ore necesare pentru practica obligatorie.

Vi se oferă mapă cu materiale utile pentru fiecare subiect abordat. Practica se realizeaza saptamanal.
Studentii pot opta pentru nr. de ore pe care doresc sa il efectueze in cadrul cabinetului, pretul si durata intalnirilor fiind in functie de nr de ore cerut.
Oferim posibilitatea  indrumarii online, pentru cei care nu se pot deplasa  CONSTANT/
Programul de practica isi propune:
 • Familiarizarea studentilor/absolventilor cu specificul activitatii desfasurate in cabinetul de psihologie
 • Informarea si pregatirea acestora prin programul de practica psihologica in domeniul de activitate  Posibilitatea de a obtine adeverinta de practica solicitata de institutia de invatamant
• Posibilitatea de a primi indrumari pentru a intocmi lucrarea de licenta.

Va puteti inscrie pana pe data de 20.03 la adresa de mail: emiliapopa12@gmail.com sau telefon: 0766631839
In e-mailul de inscriere va rog sa precizati: - numele şi prenumele+nr.telefon; - universitatea, facultatea, anul, forma de invatamant; - numarul de ore de practica solicitat de facultate; - alte informatii sau solicitari.

marți, 11 octombrie 2016

Tehnica: Desenul serial



Desenul serial este o metoda de lucru jungiana, ce cuprinde 10-12 sedinte, cu durata aproximativa 30min.
Este adresata copiilor cu dificultati comportamnetate si de adaptare in diferite medii: social, familial, scolar. Aceste dificultati pot fi generate de diferite evenimente marcante (traume, divort, doliu, etc)

Atunci cand un copil deseneaza in prezenta terapeutului, potentialul de vindecare este activat, conflictele sunt exprimate si rezolvate treptat, iar terapeutul isi poate contura o viziune clara asupra inconstientului copilului (J. AB. Allan).
Este important cadrul terapeutic securizant si spatiul de timp oferit cu aceaesi periodicitate.

Hartia este locul sigur unde sunt plasate proiectiile, iar simbolurile si imaginile sunt cutii pentru emotii diferite. Sentimentele sunt exprimate in siguranta, iar in inconstient se genereaza noi imagini si sentimente.
Se contureaza astfel o noua cale spre echilibru interior.
Sunt copii care vor reproduce imagini ale suferintei lor, unii vor crea stereotipii,  altii vor crea imagini reparatorii.

In ultimele sedinte ale interventiei, copiii nu mai simt nevoia de a-si exprima durerea si se indreapta spre imagini ale vindecarii.

Desenul serial este un suport terapeutic eficient, insa este importanta utilizarea lui de catre specialisti si impreuna cu acestia sa se gaseasca maniera eficenta de depasirea a situatiilor problematice.

duminică, 1 mai 2016

Tulburarile de invatare



Tulburarile de invatare sunt  studiate indeaproape de multe organizatii profesionale. Cf. Asociatiei Canadiene  pentru Tulburari de Invatare (TAAC) acest concept descrie o serie de disfuctionalitati (detectate sau nu) ale sistemului nervos central.
Se intalnesc sub forma unor intarzieri in dezvoltare sau sub forma unor dificultati de concentrare, memorie, scris citit, calcul, relationare afectiva.
Cauzele tulburarilor de invatare nu sunt deficientele de intellect sau lipsa de stimulare cognitiva, persoanele afectate putand avea coeficientul de intellect peste medie.
Aceste tulburari  sunt :
·        intrinsece personalitatii si pot aparea ca o performanta slaba provocata de decalaje ale nivelurilor de dezvoltare ale personalitatii (intre comunicarea scrisa si comunicarea orala, etc)
·        disfunctionalitati ale sistemului nervos central
·        sunt associate planurilor psihologice: memorie, atentie, afectivitate
·        insotesc tulburari specific de limbaj, orientare spatio-temporala, psiho-motricitate etc.

Este recomandata diferentierea CORECTA intre termenii DIFICULTATI de invatare si TULBURARI de  invatare.
Ø Dificultatile de invatare pot aparea in momente de tranzit (schimbarea scolii, a cadrului dicatic, a sistemului de invatare), sau de cumpana familiala (conflicte familial, separarea parintilor).  Sunt punctuale pe termen scurt si se manifesta prin: dificultati de atentie, scris-citit, problem de comportament.
Ø Tulburarile de invatare sunt permanente, persistente, se regasesc in rezultatele scolare slabe, esecuri.
!!!! Acestea afecteaza atentie, memoria si rationamentul, comunicarea, despiunderea de a scrie, a citi si a calcula, conceptualizarea, sociabilitatea, afectivitatea.

Includerea unui elev in categoria copiilor cu tulburarea de invatare poate avea efecte negative asupra dezvoltarii lui ulterioare. Acest lucru trebuie facut strict pentru dezvoltarea unui plan de interventie si pentru ADAPTAREA METODELOR DE PREDARE-INVATARE-EVALUARE! la clasa.
Cadrul didactic de la clasa are sarcina de a cunoaste fiecare elev in parte: personalitatea, interesele, aptitudinile, dificultatile si nevoile specific. Desi copilul nu tulburari de invatare nu are aceeasi varsta cronologica, atractie cate anumite discipline, stil de invatare, tip de inteligenta, pot avea aptitudini si talente ce necesita a fi identificate si cultivate.
Teoria Inteligentelor Multiple sustine faptul ca fiecare tip de inteligenta se dezvolta intr-o maniera anume si detine o localizare proprie la nivel cerebral.
Astfel, exista:
1.     Inteligenta verbala
2.     Inteligenta logico-matematica
3.     Inteligenta spatiala
4.     Inteligenta corporala si kinestezica
5.     Inteligenta muzicala si ritmica
6.     Inteligenta interpersonal
7.     Inteligenta intrapersonala
8.     Inteligenta naturalista.
Modul in care ne configuram si structuram difereitele tipuri de inteligenta este personal, UNIC.

Tulburarile de invatare au impact in urmatoarele domenii:
Ø Metacognitiv
Ø Prelucrarea informatiilor
Ø Comunicare
Ø Deprinderi scolare
Ø Socializare si adaptare

Abordarea copiilor cu tulburari de invatare este necasar sa fie MULTIdimensionala. Astfel, Domeniul metacognitiv este influentat de prelucrarea informatiilor care este dependent de comunicare si limbaj. Etc.
Chiar daca tulburarile de invatare sunt initial identificate in mediul scolar (gradinita, scoala), se vor regasi in toate domeniile in care este integrat copilul (integrare in colectivitate, asimilarea regulilor, acceptarea punctelor de vedere ale altor personae). Un copil cu tulburare de invatare va depune un efort cosniderabil mai mare pentru a reusi o activitate, iar rezultatul va fi considerabil mai scazut.

Tulburarea de invatare nu dispare de la sine, fiind intalnita si la varsta adulta. Este recomandata evaluarea psihopedagogica si interventia de specialitate.
Exita studii care realizeaza o corelatiei intre aceste tulburari si prezenta ADHD, astfel, intre 30-50% din copiii cu ADHD prezinta si Tulburari de invatare (Barkley. 1994).

Dupa Elena Bonchis “Familia si rolul ei in educarea copilului”


vineri, 29 aprilie 2016

Cuplul in Conflict: COPILUL incotro?






Au apus demult vremurile cand divortul era considerat o anormalitate pentru viata de familia. In prezent, acesta este deznodamantul multor relatii care intampina dificultati.
 Ca parteneri ajungem sa observam doar interactiunile negative din cuplu (remarcile negative critica, etc) si sa ignoram comportamentele pozitive. Astfel, sunt atribuite comportamente negative celuilalt, comportamentele pozitive fiind considerate ocazionale. Partenerul care simte aceste lucruri, se detaseaza si preia din sarcinile de familie, incercand sa isi asume responsabilitatea rezolvarii acestora singur. Acesta este un prim pas spre separare, urmand  izolarea consitituirea unei vieti parelele  si inevitatibilul divort.
Intr-un cuplu in care exista un conflict “a ramane impreuna de dragul copiiilor “ provoaca un dezechilibru mult mai mare decat a te separa de partener. Copilul care traieste intr-o familie care se afla in conflict, prezinta mult mai multe probleme decat copilul care a trecut printr-o separare, caz in care, conform studiilor, dupa 2 ani, parte din emotiile negative induse de separarea parintilor se reduc condierabil ca si intensitate.

Totusi “Conflictul parental este singurul factor care determina dificulati de adaptatre ale copilului dupa divort”.

Pe scurt: Daca separarea se produce intr- o maniera civilizata si bine gestionata, impactul emotional asupra copilul este mult mai mic decat convietuirea intr-o familie in care conflictele maritale predomina.



Procesul de tansformare al familiei care traverseaza o separare.
1.     DECIZIA DE A DIVORTA:
-         Constienitzarea propiei contributii in ceea ce priveste esecul casniciei
-         Realizarea unui plan privind impartirea sarcinilor parentale – inclusive contributiile financiare.
2.     Planificarea Separarii:
-         Confruntarea familiei largite
-         Sentimentul de pierdere al familiei
-         Ajustarea la schimbarile sin relatiile de familie.
3.     Separarea:
-         Evitarea interferarrii confliectelor din cuplul marital in cuplul parental
-         Re-evaluarea situatiei de divort si intarirea deciziei de separare.
-         Mentinerea unor acorduri cu privire la custodie si contributii financiare.
4.     Imediat dupa Divort:
-         Pastrarea relatiei parentale si filial-parentale
-         Reorganizarea relatiilor cu covarsnicii si
-         Reoragnizarea retelei sociale
5.     O noua relatie:
-         Incheierea divortului emotional
-         Acceptarea angajamnetelor fata de o noua relatie
-         Stabilirea si respectarea unei relatii coparentale cu fostul partener
6.     O noua casnicie:
-         Organizarea relatiei parinti naturali – parinti vitregi
-         Adaptarea la noua organizarea a familiei extinse
7.     Intemeierea unei noi familii:
-         Restructurarea relatiilor de familie pe baza instoriilor de viata imparasite, pentru o buna integrare in familie a tuturor membrilor.