In vremea copilariei timpurii,
atunci cand esti intrebat „Tu ce vrei sa fii cand o sa te faci mare?”, fetitele
vor fi educatoare, invatatoare, medici, iar baieteii politisti sau pompieri.
Mai tarziu, raspunsurile variaza in functie de ocupatiile celor din jur, astfel
fiecare copil va dori sa fie ca mama, tata, matusa cea eleganta sau unchiul cel
curajos...
Pe masuta ce inainteaza in varsta,
copilul va descoperi ca la anumite materii se descurca mai mult, altele ii se
vor parea dificile, va observa ca este o fire introvertita, sau ca face calcule
mult mai repede decat ceilalti...... in clasa a 8-a nu se cunoaste destul de
bine si ceilalti considera ca nu este
suficient de matur sa poata stii ce vrea cu adevarat sa faca, cand va fi mare,
asa ca la liceu va intra, in functie de note, de parerea parintilor si a profesorilor.
Timp de 4 ani va lua note mari cu usurinta la materiile preferate, dar va
trebui sa depuna efort suplimentare pentru a obtine aceleasi rezultate la
celelalte materii....va fi un chin daca va nimeri la profil opus abilitatilor
si intereselor sale.... Mai tarziu...admiterea la facultate poate fi
influentata de moda, de trend sau de dorintele parintilor...cu totii stim ca
mama si tata isi doresc ceva anume pentru tine, sa fii bun sa faci o meserie
respectabila... Adesea dorintele lor si trend-ul in materie de profesii nu se
potriveste stilului tau de a fi, personalitatii, modalitatii tale de lucru,
intereselor tale sau chiar cerintelor pietei muncii.
Aici apar inadvertente....ai
terminat 4 ani de facultate si 2 de master, stiind ca , daca esti ablsolvent de
ASE, vei gasi usor de munca, insa observi ca iti place mult mai mult sa fii
inconjurat de copii, sa pictezi sau sa scrii articole? Ai absolvit Stiinte
Politice, si te pricepi foarte bine la calculatoare? Sau ai terminat Politehnica
si esti foarte bun la varnzari? Ceilalti vor privi dezamagiti... Pentru ce ai
facut o facultate?
Aceste lucruri se intampla tocmai, pentru ca acel
elev de clasa a 8-a care a luat decizia de a se incrie la un anumit profil, in
liceu, influentat de profesori sau parinti, frustrat de efortul mare pe care
l-a depus pentru a face fata cerintelor, va continua in acelasi ton si
facultatea, sperand ca va fi....? vedem noi atunci...si atunci piata muncii ne
va ghida sa-i indeplinim nevoile si cerintele...Nestiind exact ce vrem sa facem
, ne trezim intr-o valtoare, facand ceva, care ne mutumeste mai mult sau mai
putin, care ne solicita si ne ofera sau nu satisfactii, dar care ne ocupa cel
putin 8 ore din 12...Privim inapoi.Cat efort! La ce bun...ca oricum acum faci
cu totul altceva, sau iti este foarte greu sa faci ce ti-ai propus...sau, faci
ceea ce ai invatat, insa seara, cand ajungi acasa esti suparat, dezamagit,
stresat si constati ca nu ai facut cu placere... Nu vei face prformanta decat
daca pui pasiune, daca te implici vei fi maret, legendar...daca nu, vei fi in
permanenta nemultumit, mahnit, stresat...chiar daca, in ziua de astazi, reconversia
profesionala este la moda, dictata de cerintele pietei muncii, sau de
redescoperire personala..poate fi frustratnt sa devii din architect medic, sau
din economist artst plastic.
Conform unei centralizari realizate
de ANOFM, rata somajului in luna septembrie 2014 a fost de 5,1 1% , nr total de
someri cu studii medii fiind de 113.101, iar nr total de someri cu studii
superioare: 29.893 (http://www.anofm.ro/files/situatia%20statistica%20a%20somajului%20inreg.%20la%2030%20SEPTEMBRIE%202014%20.pdf
)
Toate acestea sunt explicate de o
slaba cunaostere personala a elevului, acolo, la inceput, cand alegi profilul
liceului si cand ii lasi pe ceilalti sa iti spuna ca , viseaza pentru tine, ce
nu au au avut pentru ei...
De aceea consideram ca, daca elevii
a ar avea in fata o caracterizare a propriei personalitati, a stilului
personal, al aptitudinilor, al interselor, adica un profil psiho-vocational si
o potrivire a acestuia cu ocupatii din piata muncii, luarea unei decizii
corecte si informate privind viitorul profesional ar fi mult mai usoara. In
plus, ne propunem educarea elevului in vederea abordarii corecte a pietii
muncii, prin incurajarea formarii experientei profesionale si a competentelor
transferabile ca si ca voluntar, instruirii privind scrierea unui CV,
intocmirea unei scrisori de intentie, pregatirea pentru un interviu, etc.
Unitatile de invatamant din Romania
au prevazut in organigrama profesori consilieri. Multitudinea cerintelor si
sarcinilor (inclusiv predarea la catedra), numarul mare de elevi/ consilier
scolar (un consilier are arondate in medie 3 scoli) si lipsa fondurilor
ingreuneaza posibilitatile acestora de a concepe un material util pentru
consilierea profesionala a elevilor .
Ne dorim sa venim in sprijinul acestora
prin organizarea de sesini de consiliere vocationala. Astfel,
vor beneficia de evaluare
in vederea configurarii profilului psihologic vocational si a corelarii
acestuia cu aspiratiile personale si cerintele pietei muncii.
Partener: Asociatia Smarted
Foarte bun articol. Ma regasesc in prima parte:) In completarea sa as veni cu un ghid despre reconversie profesionala pus cap la cap de mine -- https://cariera.ejobs.ro/ghid-complet-reconversie-profesionala/
RăspundețiȘtergere