Programul de
educatie parentala este desfasurat in cadrul Fundatiei Inocenti, ca parte a
programului Viata Copilului, dezvoltat in parteneriat cu Institutul de
Ocrotirea Mamei si a Copilului “Alfred Rusescu”, departtamentul de Pediatrie.
Programul pilot
s-a desfasurat de durata a cinci zile, de luni pana vineri, in cadrul Camerei
de Joc a Fundatiei, situata la etajul 3, destinata si echipata lucrului cu
bebelusii. Beneficiarii au fost mamici internate alaturi de copiii lor.
Scopul
programului este acela de a instrui tinerii parinti in vederea optimizarii relatiei
parinte-copil. Este vizata insusirea si dezvoltarea de competente si abilitati
educative, dar si reducerea anxietatiii tinerelor mamici, fata de responsabilitatea
cresterii si ingrijirii copilului. Finalitatea educatiei parintilor consta in
formarea constiintei educative, a necesitatii depunerii unui effort constient,
pe masura evolutiei nevoilor copilului. Astfel, este prevenita aparitia
conduitelor neadecvate, cauzate de lipsa de informative a parintilor.
Intalnirile au
loc zilnic, in fiecare zi fiind dezbatute teme de interes pentru mamici:
Prima intalnire
are ca tematica Dezvoltarea abilitatilor de a
face fata strecului si situatiilor de criza. Sunt prezentate informatii
despre starile emotionale si predispozitia de a dezvolta Baby Blues, sau
Depresie post-partum. Participantele sunt incurajate sa solicite ajutor atunci
cand se simt surmenate.
In cea de-a doua
intalnire sunt abordate teme privind intelegerea si acceptarea nevoilor
bebelusului. Este accentuata importanta crearii si mentinerii unei
rutine zilnice – pentru obisnuirea copilului si pentru dezvoltarea
sentimentului de incredere/ confort/ siguranta fata de mediu. Sunt abordate
teme precum alimentatia si inceperea
corecta a diversificarii, somnul si
mprogramul de somn al bebelusului.
Un subiect
important al acestei intalniri este plansul-
ca mijloc de comunicare. In cadrul Camerei de Joc, Fundatia detine un bebelus
demonstrative pentru a ilustra Sindromul Bebelusului Zgaltait. Ca exercitiu,
mamicile sunt incurajate sa linisteasca bebelusul care plange si care se
linisteste doar atunci cand este zgaltait, fiind demonstrate astfel, efectele
devastatoare ale zgaltatirii copilului, intr-un moment de pierderea a firii.
Sunt explicate diferentele intre
tipurile de plans, dar si incurajarea mamicilor sa monitorizeze copii pentru a
observa care sunt posibilele cause ala plansului copilului. Este important de
retinut ca, de la nastere, plansul de accentueaza in primele 6 saptamani,
scazand apoi treptat, pana la 3 luni, ca adaptare a sistemului nervos si
digestive, adaptarea ce poate fi mai usoara sau mai grea.
In cadrul celei
de-a treia intalniri este abordata importanta oferirii unui raspuns pozitiv
nevoilor de siguranta afectiva a copilului. Mamicile sunt
incurajate sa inteleaga ca modul in care
ele raspund nevoilor copilului/ dau dovada de dsiponibilitate in fata copilului
care le solicita influeanteaza increderea si neincrederea copilului in lume.
Pe langa
diferentierea relatiei affective securizante vs nesecurizante mamicile sunt
incurajate sa inteleaga temerile copilului, care pot aprea ca plans fara motiv
, ce este usor confundat cu moftul si mai apoi cu rasfatul. De aceea, este
important modul in care impunem limite de asa maniera incat copilul sa nu
devina rasfatat.
Relatia dintre
parinte si copil este intarita prin Interactiunea adultului cu cel mic. Pe
langa ingrijirea oferita zilnic, o alta activitate la fel de importanta este
JOCUL. Atunci cand vorbim despre mamicile bebelusilor, acestea se grabesc sa
spuna “Copilul meu este prea mic, el nu sties a se joace”. Prin urmare, mamicilor invitate la camera de
Joc le sunt prezentate jucarii adecvate pe etape de varsta, le sunt prezentate
idei de jocuri si activitati ce pot fi deasfasurate impreuna cu cel mic si care
contribuie la dezvoltarea copilului.
Modul in care
transmitem mesaje celor mici determina modul in care copilul raspunde
cerintelor noastre. Astfel, sunt exersate metode de comunicare non-violenta,
in care mamicile participante sunt invatate sa construiasca o cerinta, sa
exprime un accord sau un dezacord, sa ofere recompense sau pause ca metode de
disciplinare pozitiva.
Pentru a monitoriza eficienta acestui program
,evaluarea a avut loc conform Fișei inițiale; Chestionarului
aplicat la începutul și la final;
Testului
Luscher, aplicat la începutul și la final; Fisei de feed-back; Grilei de observație,
completată în timpul desfașurării activităților de către moderator.
Ca si rezultate s-au obtinut:
În urma evaluării
inițiale:
Lipsa coparentăliții și
Neimplicarea tatalui
în cresterea şi educarea copilului (87 % ).
Surse
de informare neavizate (medic pediatru, dispensar) (62%)
Informatii
incorecte privind alimentatia adecvata (75%)
Lipsa
unei rutine zilnice (50 %)
Dificultati
in diferentierea între afecțiune și
răsfăț (62 %)
Lipsa timpului pentru interacţiune
prin joc (75%)
|
In urma evaluarii
finale, s-au observat:
Înțelegerea
importanței interacțiunii tatălui cu cel mic (62 %)
Abordarea
surselor de informație avizate (87 %)
Însușirea
de informații privind alimentația copilului (75%)
Importanta
unei rutine zilnice ( 87%)
Înțelegerea
diferenței dintre răsfăț și afecțiune (75%)
Acceptarea
și solicitarea ajutorului celorlați (75 %)
Cunoașterea
si exersarea comunicării non-violente (62%)
Acordarea unui timp pentru interacțiunea prin
joc (50 %)
|
În urma evaluării
inițiale, am sesizat lipsa de informare a mămicilor privind creșterea și
îngrijirea bebelușului.
Pe parcurscul
programului, aceastea au arătat interes pentru informațiile prezentate,
solicitând date suplimentare pentru diverse subiecte, precum:
alimentație, disciplinare, etc.
La finalul programului , în urma evaluărilor
aplicate, s-a observat îmbunătățirea nivelului de achiziții
referitor la creșterea si educarea copulului si reducerea anxietății în rândul
mămicilor (interpretare
test Luscher).
Programul se
desfoara zilnic, in intervalul 14.00- 15.00.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu