Copilul
mic învaţă prin reluări şi repetări ale unei activităţi, a operaţiilor
activităţilor până când acestea se perfecţionează şi se rafinează.
Creşterea
şi dezvoltarea copilului are loc într-un ritm alert, schimbările survenind de
la o zi la alta. Dezvoltarea şi învăţarea copilului reprezintă un proces continuu care se
bazează pe experienetele şi cunostintele anterioare ale copilului.
Dezvoltarea
fizică, senzorială, emoţională, cognitivă şi a limbajului şi comunicării
evoluează integrat încât fiecare domeniu contribuie la dezvoltarea celorlalte.
Orice interacţiune cu adultul sau cu mediul este un act de învăţare.
Toţi
copii parcurg aceleaşi stadii de dezvoltare, ritmul este diferit de la un copil
la altul.
Siguranţa
şi confortul emoţional este fundalul pe care se organizează achiziţiile
copilului indiferent de ritmul sau de dezvoltare.
Predictibilitatea
programului are un rol esenţial în organizarea mentală a copilului, în crearea
sentimentului de siguranţă şi securitate şi în aderarea lui la ordine şi
reguli.
Copilăria
este definita că etapa în care Jocul şi Joacă este principala activitate a
copilului.
Chiar
şi simpla urmărire atentă a mâinii sau a picioarelor este o formă de joc pentru
cel mic.
Jocul,
în dezvoltarea timpurie a celui mic are rol: adaptativ la mediul înconjurător, de socializare, prin interiorizarea regulilor şi acceptarea acestora, de relaţionare, prin stabilirea de relaţii cu alţi
copii/adulţi, de dezvoltare a necesităţii de autodezvoltare: copilul intrând în
competitie cu sine. De asemenea,
este tonic general, contribuind la starea de bine si motivator, prin joc anumite lucruri neplăcute pot deveni plăcute.
Prin
joc, părinţii îşi pot întări relaţia de afectivitate cu cel mic. De asemenea,
se dezvolta abilităţile de comunicare a celui mic dar şi a părintelui pentru a
înţelege mai bine nevoile copilului.
Prin
joc anumite sarcini sau activităţi neagreate de cel mic pot deveni plăcute.
“Copilul
meu este prea mic să se joace!”
Această
idee este complet eronată. Se pot iniţia jocuri cu cei mici încă de la naştere.
Aceste jocuri au forma unor stimulări: sunete, mângâieri, zgaltairea unor
jucării, fredonarea unor cântecele, etc.
În
primele luni de viaţă copilul percepe lumea înconjurătoare prin simţuri, de
aceea activităţile de stimulare senzoriale sunt foarte potrivite. Dezvoltarea
simţurilor copilului, stimulează dezvoltarea intelectuală.
Idei
de jocuri:
- 0-4 luni. Copilul se joacă cu mâinile,
picioarele, este interesat de obiecte sunătoare, muzicale, şi care produc
lumini ca rezultat al manipulării adultului. Copilul descoperă texturi, culori
şi forme diferite. Este importanta comunicarea cu cel mic copilului fiecare etapă a ceea ce
urmează pentru a-l obişnui cu activităţile şi a-i creea o rutină. Emiterea de
vocale prelungite. Imitarea sunetelor emise de copil. În acest fel el va fi
încurajat să le reproducă. Masaj. Rostogolire blândă. Aşezarea copilului pe o
pătură speciala pentru joacă: din diverse materiale, cu diferite aplicaţii de
diverse culori.
- 4-6 luni. Copiulul începe să perceapă culorile, fiind interesat
de obiectele viu colorate. Dezvoltandu-i-se capacitatea de coordonare, copilul
se va putea agăţa de diferite obiecte sau va putea apuca jucării. Jucăriile sunătoare sunt indicate
pentru această vârstă, în special cele pe care cei mici le pot apuca,
dezvoltându-se astfel abilitatea copilului de a apuca lucruri folosind palma.
Activităţi preferate de cel mic: apucatul, aruncatul, mânuirea, gustarea,
muscarea obiectelor. Obiecte indicate: Obiecte atârnate deasupra pătuţului sau
agăţate de pătuţ.
- 6-12 luni. Copilul sta în şezut şi se
deplasează, explorarea fiind mult mai la indemana. Astfel, copilul nu mai este
condiţionat de apropierea faţă de jucării, căci se va putea deplasa spre ele.
În această perioadă se exersează capacitatea de concentrare. Obiecte indicate:
cuburi, jucării montabile, elemente de constructie. Este important momentul
când ne jucam cu copilul, deaorece suprastimularea acestuia îl poate transforma
în copil agresiv. De asemenea, este necesară stimularea copilului să descopere
mediul, prin oferirea acestuia de jucării lăsate la indemnana. Excesul de
jucării sau efectuarea mai multor activităţi în acelaşi timp va încuraja
dezvoltarea de probleme de concentare şi atenţie sustinuta a celui mic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu