sâmbătă, 5 iulie 2014

Etape ale dezvoltarii copilului : 0-3 ani


Etape ale dezvoltării copilului:

Auzul:

-                      Sistemul auditiv se perfecţionează, prin schimbări ce apar la nivelul urechii dar şi al atenţiei;

-                      Intre 1- 3 ani, percepţiile auditive dezvoltă o anumită fineţe;

-                      Copilul dezvoltă o sensibilitate la muzică şi ritm;

-                      Dezvoltarea sistemului auditiv este implicat în diferenţierea cuvintelor, a modului cum sunt pronunţate;

-                      Se formează auzul fonematic;

-                      Se măreşte baza percepţiei de înţelegere a limbajului;

Văzul:

-                      Între 1 an şi 1 an şi 6 luni, se manifestă interesul pentru figuri colorate

-                      La 2 ani se manifestă interesul pentru obiectele necolorate

-                      La 3 ani, copilul este interesat de cărţi cu ilustraţii clare, simple şi expresive

Mirosul şi gustul:

-                      Gusturile se diferenţiază, copilul începe să aibă preferinţe pentru anumite alimente şi aversiuni pentru alte gusturi/mirosuri.

Tactul:

-                      Percepţiile tactile se dezvoltă în special între 1-3 ani

-                      Manevrarea obiectelor în timpul jocului influenţează dezvoltarea simţului tactil.

Reprezentările:

-                      Limbajul se dezvoltă pe baza creşterii capacităţilor de reprezentare a obiectelor.

-                      Apariţia reprezentărilor este foarte importantă deoarece ele pregătesc terenul pentru dezvoltarea funcţiilor de generalizare şi abstractizare a gândirii.

-                      Dezvoltarea gândirii este în strânsă legătură cu dezvoltarea limbajului.

-                      Prin întrebarea ce e asta: copilul identifică şi diferenţiază

-                      La întrebarea de ce explică relaţia dintre obiecte.

-                      Copilul nu doar imită/reproduce mişcări pe care le-a văzut la alte persoane, el acum experimentează unele noi.

-                      Intre 18-24 luni, copilul îşi interiorizează schema de rezolvare a problemelor, copilul găseşte soluţii, inventează modalităţi pentru a-şi atinge scopurile.

-                      La vârsta de 2 ani debutează stadiul preoperator- copilul utilizează conceptele care apar în viaţa concretă, nu toate exemplarele dintr-o categorie anume.

-                      La sfârşitul celui de-al doilea an de viaţă, gândirea copilului este simbolică, nemaifiind legaţi de realitatea imediată.

-                      Copilul poate utiliza cuvinte sau imagini pentru a înlocui diferite obiecte. Copilul utilizează reprezentări ale mediului şi interacţionează cu acestea.

-                      Gândirea are un caracter egocentric: lumea fiind abordată dintr-un punct de vedere foarte personal.

Memoria:

-                      se dezvolta foarte mult pe linia reproducerii cuvintelor.

-                      Memoria are un caracter involuntar şi afectogen, copilul reţine astfel lucrurile care i-au plăcut sau care i-au displăcut.

-                      Memoria este alimentată de achiziţia evenimentelor şi conduitelor zilnice implicate în satisfacerea nevoilor şi trebuinţelor copilului.

-                      Memoria este de scurtă durată: la 1 an ea este de câteva săptămâni, la 3 ani de câteva luni, iar la 4 ani este de 1 an.

Motricitate fină:

1-2 ani

-                      Rostogoleşte mingea imitând adultul

-                      Aşează inele groase pe un suport vertical

-                      Face un turn din 3 cuburi

-                      Trasează linii

-                      Trage jucării după el

-                      Ridică obiecte; e de jos aplecându-se fără a cădea.

-                      Imită mişcarea circular cu creionul

2-3 ani:

-                      Înşiră 3-4 mărgele mari pe un şiret

-                      Răsuceşte butoane şi mânere

-                      Aruncă adultului mingea de la distanţe de 1,5 m

-                      Construieşte un turn de 5-6 cuburi

-                      Intoarece paginile unei cărţi una câte una

-                      Despachetează un obiect mic

-                      Deşurubează jucării cu filet

-                      Face biluţe din plastilina

-                      Bate cu ciocanul în diferite obiecte.

Motricitate grosieră:

Luna 12-18

-                      dispare reacţia landau

-                      Nu sunt dezvoltate reacţiile de echilibru în mers

-                      Porneşte şi se opreşte fără să cadă

Luna 18

-                      Trage jucăriile mergând cu spatele

-                      Urcă scările ţinându-se de balustrade

-                      Poate merge cu un obiect mare în braţe

-                      Începe să alerge

-                      Ştie să se ridice şi să se aşeze pe scaun

Luna 21

-                     Stă în sprijin unipodal

-                     Urcă şi coboară scările ţinut de o mână

-                     Mototoleşte hârtia după demonstraţie, prinde mingii mari.

24 luni

-                      Aleargă fără să cadă

-                      Urcă şi coboară singur scările

-                      Ia obiectele de pe sol fără să cadă

-                      Se dezvoltă abilităţi manuale, ţine creionul cu degetele, desenează un unghi, cerc.

36 luni

-                      Merge pe vârful picioarelor

-                      Sare de la o înălţime de 20-30 cm cu picioarele lipite

-                      Aruncă mingea cu o direcţie slabă.

-                      Urcă scările alternând picioarele, dar tot coboară cu amândouă picioarele pe o treaptă

-                      Merge 30 m pe o linie dreaptă făcând 1-3 greşeli.

-                      Sare cu picioarele apropiate

-                      Merge pe tricicleta.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu