Sugestii
de jocuri
Nu uitaţi:
-
jocul reprezintă una dintre activităţile cheie din
viaţa unui copil;
-
pe parcursul jocului li se dezvoltă simţurile (tactil,
vizual, auditiv...), iar copiii învaţă să cunoască oamenii, dobândesc obiceiuri
de comportament şi respect faţă de ceilalţi, îşi dezvoltă imaginaţia şi
fantezia, îşi dezvoltă abilitatea de a aprecia exerciţiile de memorie etc.;
-
mulţumită jocului învaţă să comunice cu lumea din
jurul său iar jucăria devine o sursă privilegiată de explorare şi transmitere a
realităţii sociale;
-
pentru anumite jocuri nu sunt întotdeauna necesare
jucăriile, dar, fără îndoială, acestea le pot completa, pot deveni o resursă
ideală de imaginaţie, de cele mai multe ori. Pe de altă parte, lumea copiilor a
fost asociată, în toate culturile, cu jucăriile, iar câteva dintre acestea au
rămas aceleaşi de-a lungul istoriei, cu excepţia câtorva variaţii minore. Orice
obiecte simple pot deveni jucării pentru copii, cu condiţia să respecte
condiţii de siguranţă şi igienă;
Perioada de vârsta 1-2 ani:
-
Umplerea unei cutii cu diverse materiale de diverse
mărimi. Aşezaţi grămăjoară de materiale lângă cutie, arătaţi-i cum să le ia şi
cum să le pună în cutie, apoi arătaţi-i cum poate goli cutia.
-
Jocuri cu cartea: citire din imagini, indicarea
elementelor din imagine, exersarea răsfoirii unei cărţi.
-
Jocuri tip Incastro- construcţii simple, Puzzle de
lemn
-
Joc de imitaţie: repetaţi un anumit gest până când
copilul ajunge să vă imite, apoi manifestaţi-vă bucuria că a reuşit (bravo!
Bateţi din palme)
Gesturi care pot fi exersate:
-
Strângeţi pumnul deschideţi
-
Mişcări ale degetelor
-
Activităţi casnice obişnuite: a mătura, a vorbi la
telefon, a mânca cu lingura
-
Căutarea jucăriei ascunse sub un prosop, după un alt
obiect mai mare, într-o cutie
-
Arătaţi-i cum poate scoate un obiect dintr-un
recipient (cutie, sticlă)
-
Un traseu cu obstacole (pernă, coş de plastic, cutie
de carton), pe care copilul trebuie să îl parcurgă.
-
Comparaţi obiectele după mărime (mic-mare) şi greutate
(uşor- greu)
-
Puneţi-l să aleagă perechea unei şosete dintr-o
grămăjoară.
-
Jocuri cu mingea- de prindere
-
Jocuri cu obiecte care produc efecte diverse ca
rezultat al manipulării adultului.
-
Perioada de vârsta 2-3 ani
-
Caută obiectul de o anumită culoare, într-un timp dat:
exemplu maşinuţa roşie până număr la 10
-
Caută un obiect ascuns de adult: Îi arătaţi un obiect
după care îl ascundeţi, fără ca el să vadă. Solicitaţi-i obiectul
-
Trenuleţul culorilor: într-un trenuleţ din piese lego
copilul aşează marfa după cerinţele dumneavoastră: 1 piesă roşie, două galbene,
trei verzi
-
Sortarea jucăriilor după categorii: mică mare
-
Jocuri diferite cu hârtia: să o rupă şi să o mototolească.
-
Baschet cu o minge de hârtie mototolită, pe care
trebuie să o arunce la un coş improvizat
-
Jocuri de popice şi fixare a pieselor tip lego
-
Jocuri libere cu creioane colorate şi coli de hârtie
-
Cântecele cu mişcări ce pot fi imitate de copil
-
Formaţi un traseu cu obstacole pe care copilul să îl
poată parcurge fără să se dezechilibreze
-
Joc în oglinda: aşezaţi-vă în faţa copilului şi
imitaţi mişcările făcute de acesta.
-
Cereţi copilului să vă aducă obiecte pe care le
definiţi: rotund, care înţeapă, de o anumită culoare.
-
Daţi comenzi multiple: du-te în camera ta şi adu o
minge mare, pune cartea pe masă,”
-
Întrerupeţi un cântecel pe care îl fredonaţi în
preajma lui pentru ca el să îl continue.
-
Jocuri tip mimă:” cum face ursul?, dar pisica”
-
Să identifice un animal, o persoană, emoţii, gesturi,
acţiuni
-
Citire de imagini, exersarea răsfoirii cărţii
-
Jocuri tip caută şi răspunde: copilul este încurajat
să caute şi să arate un obiect, care se găseşte într-o carte cunoscută de el-
animale, alimente, maşina, etc
-
Relaţionarea cu alţi copii- din parc, vecini, creşa
-
Relaţionare cu adulţi:” Astăzi avem musafiri, cine a
venit? Ne jucăm împreună?”
-
Strângerea jucăriilor
-
Strângerea mesei
-
Poveşti pe tema prieteniei dintre copii
-
Confecţionarea unor daruri către alţi colegi, copii
-
Jocuri pentru încurajarea exprimării emoţiilor: atunci
când copilul plânge, găsim împreună o soluţie, discutăm pe un ton liniştit,
arătând atenţie, numind sentimentul trăit şi motivul descoperit.
-
Jocuri cu păpuşi pentru a indica schema
corporală-Ridică braţele păpuşii, roteşte capul, arată ce îţi spun eu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu